Chateau d’Ax: mijden als de pest!

chateau d'ax 01

Lieve lezers,

Ditmaal een niet zo leuk avontuur dat ik beleefde met de meubelzaak Chateau d’Ax in Brugge.

Wij bestelden op 19 juli 2014 in deze meubelzaak een salon en een salontafel, we wilden zeker zijn dat de levering voor nieuwjaar plaats zou vinden. Onze bedoeling was om de eindejaarsfeesten te vieren in een nieuw interieur.

Toen we in november nog steeds geen bericht hadden gekregen, contacteerden we Chateau d’Ax. Een mevrouw vertelde ons vrolijk dat de fabriek gesloten was geweest en nog wat blabla, tout court kwam het er op neer dat onze bestelling pas in januari 2015 zou geleverd worden.

Wij mailden dat er ons pertinent beloofd was dat wij ons salon voor nieuwjaar zouden hebben en vroegen een tegemoetkoming. Ze waren bereid om de vervoerskosten van € 100 niet aan te rekenen. Beter dan niks, maar een schrale troost: de eindejaarsfeesten vonden bij ons plaats in een versleten salon, ik stond daar tegenover onze vrienden met het rood op mijn schaamkaken, of zoiets? 🙂

Eindelijk is de Grote Dag aangebroken: op 13 januari, bijna zes maanden (!) na de bestelling komen ze leveren. Met een lift stijgt alles naar boven en via ons voorterras brengen ze de meubelen in onze living. Terwijl de kerels uit Luik het salon monteren vraag ik waar de tafel blijft. Eén van de mannen antwoordt dat ze nog buiten staat. Dat vond ik raar, want het regende. De man met de lift is al weg als ze de tafel binnendragen en monteren. Het valt mij op dat ze er niet echt nieuw uitziet: hier en daar zijn plekjes te bespeuren. De mannen verzekeren mij dat dit komt door verwijderde stickers en laten mij vlug een papier voor ontvangst tekenen.

design-salontafel-etna-hoogglans-wit-vierkant_1

De verhuizers zijn weg en we ploffen neer in ons nieuw salon, we hebben geduld moeten hebben, maar we zijn tevreden. Ik bekijk de tafel van dichtbij en constateer nu tot mijn verbazing dat op een hoek verf af is. We onderzoeken de tafel nu nauwkeurig en tot onze verbijstering blijkt dat ze serieus beschadigd is, tot zelfs een gat in één van de poten! Onvoorstelbaar, want wij kochten deze salontafel wel degelijk voor nieuw!

salontafel

 

Razend bel ik de volgende dag naar Chateau d’Ax in Brugge, waar ze beweren ze dat we een toonzaalmodel hebben gekocht, dat bovendien nieuw € 1.000 kostte, maar ons was aangeboden voor € 495! Totale nonsens en wij vroegen dan ook een telefoonnummer in Luik waar de hoofdzetel zich bevindt. Daar kreeg ik een onbeleefde secretaresse aan de lijn die ook begon met het toonzaalmodelverhaal en terug verwees naar Brugge. Ik vroeg naar de directie, maar die waren uiteraard op vakantie of in vergadering, het gekende verhaal. De paraplu’s gingen open en ze stuurden ons van het kaske (Brugge) naar de muur (Luik).

Mijn man was ondertussen gaan kijken op de originele bestelbon en daar stond niets op van een toonzaalmodel. Verbaasd zag hij dat dit wel op de leveringsbon vermeld stond die ik getekend had. Nu wist ik waarom die man het mij zo vlug liet signeren: de valse toonzaalmodeltekst had hij bedekt gehouden. Dit was dus duidelijk een poging tot oplichterij: de verhuizers speelden onder één hoedje met de hoofdzetel in Luik, de valsaarden!

Razend stuurden wij een aangetekend schrijven aan Chateau d’Ax met de eis tot terugbetaling van deze salontafel. Wij hadden ze gekocht voor nieuw en aanvaarden niet dat ze ons een beschadig exemplaar proberen op te dringen. Niet te geloven dat zo’n firma zich verlaagd tot zulke praktijken, en dat voor een luttel bedrag van € 495!

Na een week hadden we nog geen antwoord gekregen op onze aangetekende brief en gingen we met ons verhaal naar de winkel in Brugge. Daar vielen we in een nieuwe verbazing: zij mochten als verkopers nooit aangetekende brieven accepteren, ze laten die dus gewoon terugsturen. Wij wezen erop dat, ondanks het niet-afhalen, de inhoud van een aangetekend schrijven rechtsgeldig blijft, hetgeen ze zogezegd niet wisten. De verkopers vonden ons wedervaren wel schandalig en zouden er alles aan doen om terugbetaling van de tafel te bekomen.

Uiteindelijk kwamen dezelfde mannen de beschadigde tafel halen op 10 februari. Wij zijn er zeker van dat ze deze tafel terug als nieuw gaan proberen te verkopen in een andere winkel van Chateau d’Ax. Bovendien is deze tafel nieuw geen € 1.000 waard, zelfs geen € 495. Via internet hebben wij bij Trendymeubels.nl identiek dezelfde tafel besteld voor € 294, zomaar even € 201 goedkoper, bezorging aan huis inbegrepen. Na twee dagen arriveerde de tafel in perfecte staat. Ze ziet er mooi uit, maar “Design” voor € 294? My ass!

Ondertussen hebben we – tot onze opluchting – onze terugbetaling van € 495 ontvangen van Chateau d’Ax.

Eind goed, al goed, maar Chateau D’Ax: NOOIT MEER, met hun kapotte “Design” Made in China, dan nog liever Meubelen Ronny Hendrickx, de Kringloopwinkel of Spullenhulp!

We zijn trouwens niet de enigen die een slechte ervaring hebben met deze firma: een leger ontevreden klanten vertellen over de duistere praktijken van deze meubelketen: lees deze trieste bloemlezing HIER en HIER en HIER en HIER en HIER , zelfs bij Testaankoop zijn ze berucht, lees HIER!

Chateau d'Ax brand Aaartselaar oktober 2014

We hebben uiteraard spijt dat wij niet vooraf op internet hebben gezocht naar referenties over Chateau d’Ax.

Moraal van het verhaal: laat je niet overdonderen door een bekende firmanaam!

Dikke salontafelkusjes,

xxxxx

Hot Marijke